Czy cukier to zło wcielone? Nie, jeśli podchodzimy do jego spożycia z umiarem. Problem w tym, że dziś jest on dodawany do wielu produktów spożywczych - można znaleźć go w pieczywie, wędlinach, bardzo dużo jest go w płatkach śniadaniowych, pastach i sosach warzywnych, konserwach, ketchupie, smakowych jogurtach i serkach, sokach (nawet dla dzieci!). Więc kiedy lubimy sobie posłodzić herbatę, czy kawę i jeszcze obowiązkowo przy tym, zjeść jakiś deser, to prawdopodobnie spożywamy go już zbyt wiele.

 

Ale jak to? Bez deserku?!

Nie do końca. Owszem, na pewno na zdrowie wyszłoby Ci, gdybyś zrezygnował/a ze słodkiej przekąski. Ale po co odmawiać sobie przyjemności, kiedy wystarczy nieco zmienić swoje nawyki na lepsze i bardziej świadome.

Przykład? Owocowy jogurt na drugie śniadanie.
Kiedy zjesz owocowy jogurt, to gwarantuję, że już po chwili znowu dopadnie Cię głód. Dlaczego? Bo w takim produkcie prawdziwych owoców jest jak na lekarstwo, za to znajdziemy w nim ogromną ilość cukru. Zawarty w jogurcie cukier szybko podniesie nam poziom insuliny we krwi, a następnie spowoduje jego nagły spadek i co za tym idzie, nagły głód. Jednak w bardzo łatwy sposób można taki posiłek “podrasować” ;) Wystarczy, że wybierzesz jogurt naturalny (dobry jogurt w swoim składzie ma tylko mleko i żywe kultury bakterii), do jogurtu dodasz ulubione owoce (najlepiej sezonowe), a do tego np. nasiona chia, płatki owsiane, czy orzechy. I gotowe! Taki posiłek nie tylko będzie zawierał mniej cukru, ale też nasyci i doda energii na dłużej.
No dobrze, ale miało być o deserze.

Jakie przekąski wybierać?

Idealnie i najlepiej byłoby, gdybyśmy sami je sobie przygotowywali. Nie jest to takie skomplikowane, jeśli lubimy przygotowywać słodkości w domu. W takim wypadku, wystarczy zaopatrzyć się w zdrowe zamienniki cukru i już można nieco odchudzić nasze ulubione ciasta i desery.

Moim ulubionym dosładzaczem jest banan. Dodaję go do placków, owsianek, koktajli, a hitem u mnie w domu jest ciasto bananowe. Jeśli chodzi o naturalne i zdrowe słodziki, to mamy do wyboru ksylitol, stewię i erytrytol. Musisz tylko pamiętać, że każdy z nich ma nieco inną moc słodyczy i ich proporcje trzeba będzie dostosować do tradycyjnych przepisów z cukrem.

Bardzo fajnym patentem jest dodawanie do deserów przypraw, takich jak cynamon, czy wanilia, które swoim aromatem podkręcą słodycz dania. Smak w dużej mierze idzie w parze z węchem. Można więc w ten sposób nieco oszukać nasze odczucia smakowe.

Pomysłów na domowe desery jest wiele. Możesz, poza ciastami i ciasteczkami robić pyszne i kremowe puddingi z chia, budynie jaglane lub gryczane, koktajle, lody i sorbety. Zdrowych przepisów znajdziesz w internecie tak wiele. A i na naszym blogu będzie ich się pojawiać coraz więcej.

Zobacz >> Przepis na ciasto bananowe bez cukru

A co dla leniuszków?

Na sklepowych półkach pojawia się coraz więcej wartościowych przekąsek. Szczególnie polecam:

Cukier możemy dziś łatwo zastąpić, dzięki temu, że mamy powszechny dostęp do naturalnych słodzików. W ten sposób możemy zmodyfikować swoje ulubione ciasta i desery, aby były dla nas bardziej wartościowe i zdrowsze. Zachęcam nie tylko do zastępowania cukru zdrowszymi alternatywami, ale i do eksperymentów ze zmianą mąki pszennej, na inne - bardziej pełnowartościowe. Dzięki temu, taki deser zyska nową jakość. Będzie dla nas kolejnym odżywczym posiłkiem.
A zabieganych serdecznie zapraszam do sklepów ze zdrową żywnością. Czeka tam na Was mnóstwo produktów w dobrej jakości, ze zdrowym składem, no i oczywiście bez cukru :)