Na długo przed tym, zanim zaczęto stosować owies jako pożywienie, ludzie wykorzystywali jego cenne właściwości lecznicze. A trzeba przyznać, że mąka owsiana ma imponującą listę dobroczynnych właściwości. 

Mąka owsiana jest mało popularna i często pomijana w naszych przepisach. A szkoda, bo to doskonały zamiennik mąki pszennej, znacznie bogatszy w składniki odżywcze. Zawiera dużo więcej białka, błonnika spożywczego, minerałów oraz witamin. W dodatku, jest naturalnie bezglutenowa (choć w niektórych mąkach z owsa mogą się w niej pojawiać śladowe ilości glutenu ze względu na sąsiedztwo mąki pszennej przy produkcji). Jakie zatem korzyści przynosi jej spożywanie i jak wprowadzić ją do swojej diety?


Redukuje cholesterol

Regularne spożywanie mąki owsianej skutecznie pomaga w obniżeniu złego cholesterolu LDL. Dzieje się tak za sprawą błonnika, a dokładniej beta-glukanu. Ten wysoce rozpuszczalny rodzaj błonnika tworzy swego rodzaju barierę ochronną, która ogranicza wchłanianie złego cholesterolu w jelitach.


Wspomaga serce i obniża ciśnienie tętnicze

Mniejsza ilość złego cholesterolu, to zdrowsze serce. A liczne badania wykazują, że spożywanie wysokiej jakości błonnika pokarmowego (a właśnie taki znajduje się w dobrej jakości mące owsianej), to mniejsze ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej i chorób sercowo-naczyniowych. W dodatku, składniki zawarte w mące owsianej przyczyniają się do obniżenia ciśnienia tętniczego.


Wskazana dla cukrzyków

Beta-glukany zawarte w mące owsianej obniżają poziom insuliny we krwi. Dlatego owies może być wykorzystywany w diecie diabetyków. U osób chorych na cukrzycę typu 2, spożywanie mąki z owsa, poprawia poziom cukru we krwi oraz poziom profili lipidowych.

Na osteoporozę i młody wygląd
Niewątpliwą 
zaletą mąki owsianej jest to, że zawiera duże ilości witamin i minerałów, dlatego polecana jest osobom z niedoborami. Ma duże ilości witamin z grupy B, magnezu, żelaza, cynku i manganu. Jest bogata w wapń, dzięki czemu zapobiega osteoporozie. Witamina E i polifenole wykazują silne działanie antyoksydacyjne, a co za tym idzie, przeciwdziałają procesom starzenia.


Na zgrabną sylwetkę
Osoby chcące zgubić zbędne kilogramy, z całą pewnością ucieszą się na wieść, że mąka owsiana wspiera odchudzanie. Zawarta w niej duża ilość białka zapewnia sytość na długie godziny. Natomiast błonnik wspomaga trawienie, przeciwdziała zaparciom i pomaga wydalać z organizmu nadmiar spożywanego tłuszczu.


Tak duża lista korzyści prowadzi tylko do jednego słusznego pytania ;)


Jak wprowadzić mąkę owsianą do swojej diety?

Na początku, warto zaznaczyć, że najzdrowsza i najbardziej wartościowa będzie dla nas mąka pełnoziarnista. Dlatego przy wyborze mąki owsianej, należy sprawdzić, jaki produkt rzeczywiście wybieramy.  Samo włączenie jej do diety, to nic trudnego.
Na początku, warto zacząć od mieszania mąki pszennej z owsianą. Na przykład w proporcji pół na pół. Można z niej robić chleby, tarty, ciasta, naleśniki, placki, doskonale sprawdzi się do zagęszczania sosów i zup. Mąka owsiana świetnie sprawdza się przy kruchym cieście, gorzej radzi sobie przy wypiekach drożdżowych. Jednak dodanie jej do drożdżowego ciasta znacznie poprawi jego wartość odżywczą i wydłuży jego świeżość.


Jak widać, mąka owsiana powinna znaleźć się w naszym menu na stałe, ponieważ to doskonały zamiennik, albo chociaż towarzysz mąki pszennej. Ma łagodny smak, który nie zdominuje smaku żadnej potrawy. A do tego, korzystnie wpływa na nasze zdrowie i sylwetkę.