Tłusty czwartek inaczej zapusty, to dzień, który rozpoczyna ostatni tydzień karnawału. W tym roku święto słodkości przypada na 11 lutego.  Jak głosi tradycja trzeba zjeść przyjanajmniej jednego pączka lub faworka. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy zdrowsze wersje tradycyjnych przepisów.



ZDROWSZE FAWORKI

Skła
dniki:

Przygotowanie:

     faworkiDo mąki dodaj olej i dokładnie wetrzyj. Dodaj alkohol i zagniataj, powoli dodając mleko. Zagniataj,  aż ciasto zrobi się elastyczne i delikatnie twarde. Następnie zawiń je w folię i odstaw na pół godziny. Po tym czasie, blat podsyp mąką i cienko rozwałkuj ciasto. 
Gdy ciasto będzie już idealnie rozwałkowane, wytnij wąskie prostokąty z nacięciem w środku. Zawiń faworki, czyli przez nacięcie przełuż jeden z końców faworka i przeciągnij.

     Rozgrzej tłuszcz w płytkim i szerokim naczyniu i smaż z obu stron. Powinny być lekko zrumienione. Usmażone ułóż na ręcznik papierowy do wchłonięcia nadmiaru tłuszczu. Na koniec posyp cukrem pudrem lub ksylitolem.

     W zdrowszej wersji zawinięte faworki wstaw do piekarnika nagrzanego do 160 stopni i piecz około 6- 8 minut  aż faworki będą rumiane. 
Smacznego!


ZDROWSZE PĄCZKI ZIEMNIACZANE

Składniki:


Przygotowanie:

     
     W rondelku wymieszaj mleko z łyżeczką cukru i mąki, a następnie dodaj pokruszone drożdże. Odstaw na 10 – 15 minut, aż drożdże się spienią.
W międzyczasie połącz w misce pozostałe składniki, poza olejem. Wyrabiaj ciasto tak długo, aż nie będzie żadnych grudek.

     Do ciasta dodaj wyrośnięte drożdże i znowu wyrabiaj, aż stanie się elastyczne i nie będzie kleić się do dłoni. Wtedy dolewaj po łyżce oleju i wyrabiaj, aż składniki się ładnie połączą. Następnie ciasto przełóż do większego naczynia i przykryj ściereczką. Pozostaw na 1,5h.

     Po upływie tego czasu, obsyp stolnicę mąką, wyłóż na nią ciasto i kilka razy zagnieć. Następnie rozciągnij ciasto do grubości 2cm. Wytnij w cieście, np. za pomocą szklanki, krążki i ułóż je na papierze do pieczenia. Rozgnieć ciasto i wycinaj kolejne krążki aż do końca ciasta. Gotowe krążki przykryj ściereczką i zostaw na 15 minut.

     Po tym czasie rozgrzej olej i smaż po 2-3 minuty z każdej strony.
Gotowe pączki można nadziewać dopiero, gdy wystygną.
Na koniec posyp cukrem pudrem lub ksylitolem.

     W zdrowszej wersji wyłóż krążki na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i włóż do piekarnika nagrzanego do 180 stopni na 22-25 minut.

Smacznego!






 

  •